صفحه اصلي > گفتگو وگزارش خبری 
بروز رسانی: 1395-6-23 - 20:18:13
 


  نسخه چاپي    ارسال به دوست


 

مديريت دانش سازماني ضرورتي بر كسب مزيت رقابتي و حفظ بقاء و بهبود عملكرد فردي و سازماني

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به خاطر جهانی شدن، دچار تغییرات سریع و اجتناب‌ناپذیری است. در این دنیا، اقتصاد به سمت اقتصاد دانش محور حرکت کرده و بسیاری از معادلات کنونی کشورها را با چالش‌ مواجه ساخته که این امر، خود حاصل فناوری اطلاعات و ارتباطات است. سازمان‌های نوین، اهمیت‌ بیشتری به منظور درک، انطباق‌پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قائل شده و در کسب و به کارگیری‌ دانش و اطلاعات روزآمد به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوب تر به ارباب رجوعان‌ پیشی گرفته‌اند. چنین سازمان‌هایی نیازمند به کارگیری سبک جدیدی از مدیریت به نام«مدیریت دانش» می‌باشند. برخی از سازمان‌ها براین باورند که با تمرکز صرف بر افراد، فناوری و فنون می‌توان دانش را مدیریت کرد.


به این بهانه سری می زنیم به آقای دکتر علی میغی، مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری و متولی اجرای مدیریت دانش در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و در این رابطه با او به گفتگو می نشینیم:
مدیریت دانش از چه زمانی و بر چه اساس در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اجرایی شد؟
مدیریت دانش در این شرکت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرد. از مهم ترین اهداف اصلی استقرار آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
-  با توجه به اینکه این شرکت از 22 منطقه برق با اهداف و وظایف مشابه تشکیل شده است، با استقرار مدیریت دانش می توان از اتلاف وقت و سرمایه شرکت که به واسطه دوباره کاری ها انجام خواهد شد،  به شکل چشمگیری اجتناب کرد.
- فرصتی برای ثبت اقدامات شاخص مناطق برق با هدف الگو برداری سایر مناطق
-  فرصتی برای ثبت دانش و تجارب پرسنل در شرف بازنشستگی، قبل از خروج آنها از سازمان
- فرصتی برای ثبت دانش و تجارب خبرگان و متخصصین درون سازمانی
-  فرصتی برای ثبت دانش و تجارب خبرگان برون سازمانی که از جمله مهم ترین آنها پیمانکاران و سازندگان برتر
- نهادینه کردن فرهنگ ثبت دانش و تجارب اقدامات برجسته و شاخص حوزه های مختلف که منجر به رشد و تعالی سازمان خواهد شد اما نادیده گرفته شده است.

ضرورت اجرای مدیریت دانش در سازمان را در چه می‌دانید؟
دانش و تجربه در هر سازمانی و از جمله این شرکت همواره در جریان  بوده و هست. خواه مدیریت دانش در آن سازمان وجود داشته باشد و خواه وجود نداشته باشد. اما هنر سازمان های پیشرو،  مدیریت این دانش ها و تجارب می باشد که مدیریت دانش نامیده می شود. لذا برای استفاده درست و صحیح از این جریان های دانشی ، باید زمینه لازم در سازمان ها فراهم شود که مدیریت دانش این بستر و زمینه را به بهترین شکل فراهم می نماید.


چه اقداماتی در خصوص اجرای مدیریت دانش در این شرکت شده است؟

با توجه به اینکه مدل استقرار مدیریت دانش در این شرکت بر اساس ابلاغ توانیر، مدل APO می باشد، اقدامات انجام شده نیز بر اساس این مدل ارائه می گردد:
اهم این اقدامات عبارتند از:

الف : زیرساخت ها:
-  تدوین و تصویب آئین نامه جامع مدیریت دانش
-  نصب و استقرار نرم افزار مدیریت دانش
-  نصب استند و بنر های مربوط به مزایای مدیریت دانش در قسمت های مختلف شرکت با هدف فرهنگ سازی مدیریت دانش در شرکت
- تدوین نقشه استراتژی مدیریت دانش
- تدوین دستورالعمل ثبت تجارب پرسنل در شرف بازنشستگی و اصلاح فرم تسویه حساب
ب: شناسایی و استخراج دانش:
- شناسایی مناطق برتر در حوزه های مختلف با هدف شناسایی و ثبت تجارب و دانش های آنها برای الگو برداری سایر مناطق
-  شناسایی خبرگان و متخصصین درون سازمانی و برون سازمانی با هدف شناسایی و ثبت تجارب و دانش آنها
ج: ارزیابی دانش:
-  ارزیابی کلیه دانش های شناسایی و استخراج شده از مبادی مختلف ، توسط کارشناسان دانشی حوزه های مختلف
د: ثبت و تسهیم دانش :
– بصورت مجازی:
– ثبت و تسهیم کلیه دانش های ارزیابی شده و قابل قبول (توسط کارشناسان دانشی ) در سامانه مدیریت دانش
– بصورت فیزیکی:
– ثبت و تسهیم دانش های قابل قبول در کتابچه ثبت تجارب  به منظور تکثیر و توزیع در سطح شرکت

- پروژه مدیریت دانش در این شرکت با چه هدفی به اجرا درآمده است ؟
مدیریت دانش شامل مجموعه  تلاش هایی است که موجب می شود دانش مناسب  در وقت مناسب  باشکل و هزینه ای مناسب  به فرد مناسب انتقال یابد در همین راستا این طرح با هدف جهت گیری شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در تبدیل به یک شرکت دانش محور، شناسایی شکاف بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب، استخراج دانایی های تولیدی در ذهن کارشناسان شرکت در فیدل های مختلف کاری، ارزیابی و طبقه بندی دانایی های تولید شده، امکان شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشی و همچنین ایجاد انگیزه در پرسنل به منظور حضور در فعالیت های تسهیم دانش، و در سه حوزه فرهنگ، ساختار و تکنولوژی، به اجرا در آمده است.


در ادامه این گفتگو، آقای سعید نصرتی رئیس گروه ساماندهی و توسعه مدیریت دانش، نرم افزار مدیریت دانش که باعنوان سامانه ثبت تجارب و دانش معرفی شده است را تشریح می کند:
سامانه مدیریت دانش در واقع سیستم نرم افزاری است که جهت سهولت در فرآیند ثبت، بررسی، تصویب و نهایتا تسهیم و به اشتراک گذاری یک تجربه و دانش ارزنده که توسط کارکنان محقق شده است، در اینترانت شرکت (شبکه داخلی)، بخش نرم افزار های کاربردی به آدرس (http://10.52.2.90/kms2/#6 ) نصب شده است که همه همکاران می توانند با شماره پرسنلی خود به عنوان نام کاربری و رمز عبور، وارد سامانه شده و نسبت به ثبت دانش و تجارب ارزنده خود اقدام نمایند و همچنین می توانند با گزینه جستجو، دانش ها و تجارب ثبت شده توسط سایر همکاران را مشاهده کنند. کلیه همکاران در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه نیز می توانند با شماره تلفن 85120562 (گروه مدیریت دانش) تماس بگیرند.

با توجه به اجرای فعالیت‌های مدیریت دانش، نتایج و بازخورد آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فرآیند استقرار مدیریت دانش در سازمان ها، فرآیندی بلند مدت است و  بر اساس حرکت های آغاز شده در شرکت که پیش تر اشاره شد، بر اساس مدل APO، در 4 محور اصلی زیر در آینده نزدیک نتایج خوبی حاصل خواهد شد:
الف: کیفیت:
-  بهبود در کیفیت فرآیندهای کاری در مناطق برق از جمله فرایند فروش انشعاب، فرایند اجرای پروژه های تامین برق، فرایند نصب کنتور و ...
- بهبود در کیفیت خدمات رسانی به مشترکین از جمله کاهش خاموشی های ناخواسته، تسریع در رفع خاموشی ها، کاهش مراجعه ارباب رجوع به مناطق برق ، کاهش خاموشی معابر و...
- بهبود کیفیت نیروی ماهر و متخصص و کاهش حوادث نیروی انسانی
-  بهبود کیفیت کلیه شاخص های قابلیت اطمینان شبکه
ب: بهره وری:
- کاهش تلفات توزیع
-  افزایش ظرفیت پست ها
- افزایش طول شبکه
-  افزایش انرژی فروخته شده
- بهره وری نیروی کار و دستمزد
ج: سودآوری:
-   افزایش سود آوری شرکت بر اساس صورت های مالی به شرح خلاصه زیر:

 

د: رشد:
-  رشد فروش انشعاب
-  رشد فروش انرژی
- رشد دارائی
- رشد نیروی انسانی
-  رشد نقدینگی

در پایان دکتر میغی، از همه همکاران، به ویژه خبرگان، متخصصین، استادکاران و سایر افرادی که در طی سال های گذشته، تجارب و دانش های ارزنده ای کسب نموده اند، دعوت می نماید ضمن ورود به سامانه مدیریت دانش به آدرس یاد شده فوق، با گروه مدیریت دانش این دفتر با شماره  تلفن 85120562 تماس حاصل نموده تا مقدمات لازم برای برگزاری یک نشست اختصاصی استخراج دانش با ایشان برنامه ریزی شود. قطعا موفقیت در استقرار مدیریت دانش با مشارکت خوب و فعال سایر کارکنان سازمان محقق خواهد شد.

 

مریم نصیری - روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ

 

 


١٥:١٤ - 1397/06/19 عدد : ٦٥٥ تعداد نمایش : 50

خروج




سال اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال