صفحه اصلي > گفتگو وگزارش خبری 
بروز رسانی: 1398/01/10 - 14:28:30
 


  نسخه چاپي    ارسال به دوست



 

وجود بیش از چهل در صد مصرف انرژی پایتخت در معاونت شمالغرب

مهندس فرید حیدری،عضو هیأت مدیره شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و معاون هماهنگی و نظارت شمالغرب در گفتگو با روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اظهار داشت: بیش از چهل در صد مصرف انرژی پایتخت در معاونت شمالغرب وجود دارد.

با سلام و عرض تشکر برای وقتی که به ما اختصاص دادید؛ از خودتان بیشتر برایمان بگویید؟
 فرید حیدری هستم.با بیش از 27 سال  سابقه کار در صنعت برق، فعالیت خود را از حوزه بهره برداری بیست کیلو ولت شروع کرده ام که با گذشت زمان و واگذاری کارهای اجرایی آن به مناطق به امور های دیسپاچینگ توزیع تبدیل شد. سپس در پست های معاون بهره برداری منطقه برق بهمن به مدت دو سال، مدیر مناطق برق رباط کریم و رودکی، حدود نه سال، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ و معاونت اجرایی جنوبغرب به مدت دو سال، معاون اجرایی جنوبشرق حدود دو سال، به طورهمزمان سرپرستی معاونت جنوبغرب و عضو هیئت مدیره شرکت های توزیع جنوبغرب بوده ام و در حال حاضر عضو هیأت مدیره شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و معاون هماهنگی و نظارت شمالغرب  هستم.
کدام مناطق در حوزه معاونت شمالغرب قرار دارد؟
این معاونت دارای 6 منطقه است.به شرح زیر:
منطقه برق آزادی با 198000 مشترک با عمده مصرف صنعتی
منطقه برق فردوسی با 190000 مشترک، عمده مصرف تجاری-عمومی(اداری)
منطقه برق قدس با281000مشترک،با عمده مصرف خانگی
منطقه برق بیهقی با 166000 مشترک با عمده مصرف تجاری-عمومی(اداری)
منطقه برق دانشگاه 266000 مشترک با عمده مصرف خانگی
منطقه برق سعادت آباد252000 مشترک با عمده مصرف خانگی، عمومی ،تجاری
جمع کل اشتراک های معاونت بالغ بر 1353000 مشترک می باشد.
اقدامات معاونت شمالغرب در خصوص گذر از پیک تابستان و نقش مدیریت مصرف برق را بطور مختصر توضیح دهید؟
به منظور گذر از پیک تابستان، برنامه های مدیریت مصرف برق در این معاونت در چند بخش برنامه ریزی شده است که به طور مختصر می توان گفت: استفاده از مولدهای خود تامین، جابه جایی زمان مصرف برق و هماهنگی تعطیلات تابستانی در مناطق صنعتی و کنترل بار سرمایشی ادارات دولتی در مناطق تحت پوشش به طوری که در این رابطه اقدام به امضای تفاهم نامه با  بیش از 150 مشترک مولد خود تامین کرده ایم و نزدیک به 110 کنتور هوشمند برای کنترل روزانه 600 مصرف کننده اداری توسط این معاونت نصب شده است.
از زمان معاونت جنابعالی چه اقداماتی شاخصی اجرایی شده است؟
ازاقدامات شاخص اخیر این معاونت، می توان به راه اندازی سامانه تلفنی 1521 غرب تهران مستقر در ساختمان شمالغرب، رصد فعالیت های مربوطه و ارتقا کیفیت خدمات و رضایت مندی متقاضیان و مشترکان اشاره کرد.
همچنین برگزاری بیش از 30 کلاس آموزشی و توجیهی همکاران آژانس جامع در سال اخیر، ایجاد بستر مناسب به منظور نظارت و کنترل بر ساخت تابلو های لوازم اندازه گیری با همراهی معاونت مهندسی و نظارت به صورت پایلوت و تسری آن در تمام شرکت، ایجاد برنامه های مدون نظارت بر فرآیندهای مناطق تحت پوشش به صورت هفتگی در چهار چوب سیاست های شرکت با هدف نیل به اهداف تعریف شده و شاخص های مدنظر در تمام بخش های خدمات مشترکان، بهره برداری، طرح و برنامه، پیشگام در هوشمند سازی در تمام زمینه ها به خصوص اجرای طرح فهام با نصب بیشترین تعداد لوازم اندازه گیری هوشمند و کنترل از راه دور از اقدامات این معاونت در سال جاری بوده است.
همچنین استقرار میز خدمت در مناطق برق این معاونت به منظور ارایه خدمات و تکریم ارباب رجوع از موارد تاکید شده مدیریت عامل بوده که اجرایی شده و صیانت از حقوق شهروندان یکی از محورهای اساسی فعالیت در این معاونت می باشد.
بحث وصول مطالبات از تاکیدات مدیرعامل شرکت در سال جاری بوده است معاونت شمالغرب در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟
وصول مطالبات یکی از اصلی ترین فعالیت های شرکت و مورد توجه ویژه این معاونت می باشد؛ با تغییر سیاست ها در سال جاری و واگذاری عملیات وصول انشعابات ولتاژ اولیه به مناطق که مسلما هر تغییری اغلب یکسری ناهماهنگی هایی به دنبال داشته است اما با پیگیری مستمر و برگزاری نشست هایی با مشترکان سخت وصول و همینطور استفاده از روش های مختلف از جمله بهره گیری از ارگان های ذی نفوذ در جلسات مربوطه و پیگیری موضوع، شرایط بهتری را در این زمینه ایجاد کرده ایم و امیدوارم این امر تا پایان سال جاری روند سعودی خود را ادامه دهد.
این معاونت با هدف حفظ و مدیریت منابع زیرساخت‌های صنعت برق  و کاهش پیک مصرف شهر تهران در تابستان ۹۷، چه اقداماتی در این خصوص انجام داده است ؟
همانطور که می دانیم، این شرکت در سال جاری متعهد شد تا نسبت به کاهش ده درصدی مصرف برق در پیک تابستان 97  اقدام کند و در این راستا همه همکاران چه در حوزه ستادی و چه در معاونت ها و مناطق برق با برنامه هایی که توضیح داده شد تمام تلاش خود را کردند، خوشبختانه تا این مقطع زمانی موفق بوده ایم و با کاهش دما در روزهای آتی مسلما این تعهد عملیات اجرایی ساده تری به دنبال خواهد داشت.
هدف اصلی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، توزیع برق به صورت مطمئن، پایدار و تامین و عرضه برق با رویکرد اقتصادی در چهار چوب مقررات، ضوابط و قوانین است و جالب است بدانید بیش از چهل در صد مصرف انرژی پایتخت در این معاونت قرار داد و متناسب با آن وسعت، تعداد پست ها، طول شبکه های زمینی و هوایی تقریبا در تمام ابعاد نسبت چهل درصدی در سطح شرکت را دارا بوده و با این تفاصیل مسلما همکاران برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت باید در این معاونت تلاش مضاعفی داشته باشند و از آنجا که یکی از بخش های اصلی منابع شرکت، بخش انرژی است لذا تلاش شبانه روزی همکاران در این معاونت بسیار حائز اهمیت است.
مهمترین خصوصیت معاونت نظارت و هماهنگی شمالغرب از نگاه شما چیست و اطلاعات و توضیحاتی در مورد مشترکین تحت پوشش خود ارائه نمائید؟
مسلما وقتی بیش از چهل درصد انرژی در شش منطقه از بیست و دو منطقه برق متمرکز شده است، نشان از مشترکان خاص آن معاونت دارد. یکی از مهمترین شاخص ها در هر شرکت، وجود مراکز حساس و اولویت دار و نیز مشترکان ولتاژ اولیه می باشد که اهمیت بالایی از نظر مصرف بالای انرژی را شامل می شود. تقریبا دو سوم مشترکان ولتاژ اولیه، حدودا 44 درصد نیرو های اولویت دار شرکت و از طرف دیگر مشترکان پراکنده روستایی تحت پوشش این معاونت قرار دارند که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و نبود بستر های مخابراتی مطمئن، امکان نظارت مکانیزه و کنترل از راه دور را از شرکت سلب نموده و لزوما همانطور که اشاره شد در این روستا ها باید با هزینه های بالاتری و با نیرو های انسانی بیشتری خدمات ارائه کرد.
در پایان، اگر سخن خاصی دارید بفرمائید؟
لازم می دانم به چند موضوع مهم اشاره ای کوچک داشته باشم که باید در این زمینه ها از نظر من تدابیر  انجام شود:
1.از آنجا که امروزه منابع انسانی مهمترین سرمایه و عامل اصلی پیشبرد اهداف سازمانی است؛ موثرترین راه دستیابی به اهداف و برنامه ها و کارآمدتر کردن کارکنان از طریق بهبود و بهسازی آنان است و باید دقت کرد بهبود منابع انسانی تنها از طریق آموزش های فنی و تخصصی حاصل نمی شود و باید از طریق متعدد به توسعه دانش کارکنان پرداخت.
توجه به منابع انسانی که ارزشمندترین منبع سازمان های به شمار می‌آیند بسیار حیاتی است چرا که به تصمیمات سازمانی شکل داده، و باعث حل شدن مسایل و مشکلات سازمان و عینیت بخشیدن به بهره‌وری می شوند.خوشبختانه در شرکت تلاش زیادی در حال حاضر در این خصوص انجام می شود که این امر باعث بهبود و افزایش مستمر بهره‌وری سازمان  می شود و مستلزم رشد و بهره‌وری کارکنان و تقویت نیروی انگیزش آنان می‌باشد. در واقع می توان از انگیزش به عنوان موتور محرک یا نیروی پیش‌برنده انسان، یادکرد.
2.امروزه کلیه سازمان ها و نهاد ها دریافته اند که برای مدیریت اطلاعات کلیدی مربوط به فعالیت های سازمان که حیاتشان به آن وابسته است، سیستم های مدیریت اطلاعات بسیار مثمر ثمر است و به کارگیری آنها ضمن صرفه جویی در زمان، تصمیم گیری و اتخاذ تصمیمات درست، منافع اقتصادی زیادی را برای سازمان به همراه دارد، لذا بازنگری در این بخش در شرکت ضروری به نظر می رسد؛ زیرا تصمیم گیری مدیران را بهبود می بخشد و منابع و پتانسیل های موجود را به شکل مناسبی در جهت اهداف سازمان هدایت می کند.
3.در بحث دولت الکترونیک، زیر ساخت های خوبی وجود دارد؛ امروزه شهروندان به کاربران شبکه ای اطلاعاتی تبدیل شده اند و انتظار دارند خدمات در اسرع وقت و با کمترین هزینه در اختیارشان قرار گیرد؛ در این بحث باید نگاه ها به صورت فراسازمانی باشد و مزایای آن در ابعاد وسیع تر از جمله بهبود ترافیک، آلودگی هوا، آرامش شهروندان و تبعات آن در رفتارهای اجتماعی و نهایتا منافع زیاد اقتصادی، به دنبال خواهد داشت. ارائه خدمات تلفنی 1521 در صورتیکه با کیفیت مناسب اجرایی گردد و بتواند رضایت متقاضیان را به دنبال داشته باشد، می تواند بستر مناسبی برای دولت الکترنیک فراهم سازد و در این خصوص همه همکاران باید نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرند.
4.ماهیت کار شرکت های  توزیع، تامین برق مطمئن و پایدار است و در این برهه از زمان، استفاده از روش های سنتی و کلیشه ای نه تنها نمی تواند اصلی ترین خواسته شرکت که همانا رضایتمندی مشتریان است را برآورد کند بلکه باعث تحمیل هزینه های گزاف نیز به شرکت خواهد شد لذا ضرورت به روز شدن و استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا برای رسیدن به اهداف برتر، اجتناب ناپذیر است.
5.یکی از اصلی ترین دغدغه های مسیر سازمانی در شرایط کنونی، محدودیت منابع مالی و نقدینگی است و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ هم از این موضوع مستثنی نمی باشد و نیاز به تدابیر خاص برنامه ریزی و نظارتی و کنترلی می باشد تا بتوان با استفاده از پتانسیل های موجود بیشترین بهره را برد؛ در این راستا غیر از استفاده بهینه از منابع داخلی، می توان از منابع خارج از شرکت، از طریق کسب اعتماد مشتریان بهره برد.
مهندس فرید حیدری در پایان گفتگو با خبرنگار ما ضمن تشکر از کارکنان پرتلاش معاونت شمالغرب برای فعالیت های بی وقفه اشان، یادآور شد: اشاعه فرهنگ رفتاری مناسب از طرف مدیران رده بالای شرکت، عامل بسیار مهمی در ایجاد اعتماد  در میان همکاران می باشد و ضرورت دارد همانند گذشته به این اصل توجه داشته باشیم، کسب اعتماد نیازمند زمان طولانی است اما از دست دادن آن می تواند در یک دوره بسیار کوتاه اتفاق افتاد.

 

 

 

 

سمیرا رضایی- روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ

 

 


١٢:٢٨ - 1397/09/06 عدد : ٨١٦ تعداد نمایش : 386

خروج




سال اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال